Apua ja neuvoja

Tunne lakiin perustuvat oikeutesi

 

Tältä sivulta löydät vinkkejä ajankohtaisiin asioihin sekä tietoa ja ohjeita solvauksen, herjauksen ja uhkailun varalta. Tiedot perustuvat rikoslakiin ja sananvapauslakiin. Sivulta löydät linkin myös tartuntatautilakia ja perustuslakia käsittelevään artikkeliin.

Tervetuloa tutustumaan

Ajankohtaista


Mielenosoitus

Monet Avin ohjeistuksen mukaan toimineet ja oman 6 hengen ryhmänsä 20.3. pidettyyn mielenosoitukseen ilmoittaneet ovat saaneet yhteydenottoja poliisilta. Jos sinulle on käynyt näin, muista, että et ole tehnyt mitään väärää. Katso ohjeita oheisesta kuvasta.

Maskisuositus kouluissa

Koronarealistit-sivustolta löytyy vaatimuskirjelmä liittyen maskinkäytöstä mahdollisesti syntyviin haittoihin. Voit ladata kirjelmän koneellesi ja muokata asiakirjaa: voit lisätä siihen vastaanottajan (esim. opettaja, rehtori, koulu jne.) sekä lähettäjän.

Voit lähettää kirjelmää suoraan kouluun, Aviin ym. tahoille, joiden voi ajatella olevan vastuussa ja joille voi jälkeenpäin esittää korvausvaatimuksia.

Vaatimuskirjelmään tästä.

Maskipakko liike- tai toimitilassa

Koronarealistit-sivustolla on koottuna juristin neuvot tilanteeseen, jossa liike- tai toimitilassa edellytetään maskin käyttöä. Löydät myös tulostettavan tiivistelmän. Ohjeissa todetaan mm. näin:

Varmaa on, että keneltäkään ei voida edellyttää tarkemman selvityksen, saati todistusten, esittämistä terveydentilastaan tai vammastaan. Riittävää pitää siis aina olla se, että selkeästi toteaa, että terveydellisestä syystä ei voi maskia käyttää.

Myös THL toteaa:

“Lähtökohtaisesti jokainen päättää itse, voiko terveydentilansa johdosta käyttää
kasvomaskia palveluntarjoajan tiloissa.”

Lue neuvot täältä.

Perustuslaki ja tartuntatautilaki

Sosiaalisessa mediassa on kiertänyt viime aikoina oikeusministeriön sanomaksi väitetty lause ”Tartuntatautilaki ei kumoa perustuslakia”, mikä on täysin totta. Mutta mitä väite tarkemmin ottaen tarkoittaa ja mitä se ei tarkoita?

Lue kirjoitus, joka käsittelee näitä kysymyksiä ”normaalioloissa” (eli ei poikkeustilan aikana), ja yrittää samalla yleisemminkin selventää Suomen lainsäädännön ja oikeuskäytännön nykytilaa.

Artikkeliin tästä.

Ohjeita solvauksen, herjauksen ja uhkailun varalta

Mikäli huomaat jonkun julkisesti tai yksityisesti solvaavan, herjaavan tai uhkailevan sinua tai jotakuta muuta henkilöä esim. mielipiteiden tai poliittisen suuntaumuksen takia, ja tekevän näin ilman sinun tai muun asianosaisen erityistä provosointia, kannattaa tarkistaa täyttyvätkö jonkin seuraavien rikosten tunnusmerkit, ja harkita rikosilmoituksen tekemistä. Jos poliisi ei ota asiaa tutkittavakseen, niin voit harkita myös rikoskanteen nostamista itse.

  • Yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen (Rikoslaki 24 luku 8 §, törkeä muoto RL 24:8a)
  • Kunnianloukkaus (RL 24:9, törkeä muoto RL 24:10)
  • Laiton uhkaus (RL 25:7)
  • Vainoaminen (RL 25:7a)
  • Julkinen kehottaminen rikokseen (RL 17:1)
  • Kiihottaminen kansanryhmää vastaan (RL 11:10, törkeä muoto RL 11:10a)
  • Syrjintä (RL 11:11)

Rikoslaki Finlexissä: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001

Tee rikosilmoitus poliisin nettisivuilla: https://poliisi.fi/tee-rikosilmoitus

 

Mediaa ja julkaisijoita velvoittaa yleisesti laki sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä (lyhenne: Sananvapauslaki), sisältäen mm. vastineoikeuden (8 §), oikaisuoikeuden (9 §) ja vastineen ja oikaisun julkaisemisvelvollisuuden (10 §); vaatimus on esitettävä 14 päivän kuluessa uutisen tms. julkaisemisesta (11 §): https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030460

Julkisen sanan neuvoston jäseniä (mukaan lukien Yle ja useimmat valtamedian edustajat) velvoittavat lisäksi Journalistin ohjeet, ja näiden ohjeiden vastaisesta journalismista voi tehdä neuvostolle kantelun kolmen kuukauden aikana uutisen tms. julkaisemisesta, kunhan esim. vastaavalta päätoimittajalta on ensin pyydetty tiedotusvälinettä korjaamaan menettelyään:

http://www.jsn.fi/kantelun_ohjeet/
http://www.jsn.fi/journalistin_ohjeet/

Julkisen sanan neuvoston jäsenet (otsikon ”Ketkä ovat JSN:n takana?” alla):
http://www.jsn.fi/jsn/jsn/

Rikoslainsäädäntöä

Yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen (RL 24:8-8a)

Joka oikeudettomasti

1) joukkotiedotusvälinettä käyttämällä tai
2) muuten toimittamalla lukuisten ihmisten saataville

esittää toisen yksityiselämästä tiedon, vihjauksen tai kuvan siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, on tuomittava yksityiselämää loukkaavasta tiedon levittämisestä sakkoon.

Yksityiselämää loukkaavana tiedon levittämisenä ei pidetä sellaisen yksityiselämää koskevan tiedon, vihjauksen tai kuvan esittämistä politiikassa, elinkeinoelämässä tai julkisessa virassa tai tehtävässä taikka näihin rinnastettavassa tehtävässä toimivasta, joka voi vaikuttaa tämän toiminnan arviointiin mainitussa tehtävässä, jos esittäminen on tarpeen yhteiskunnallisesti merkittävän asian käsittelemiseksi.

Yksityiselämää loukkaavana tiedon levittämisenä ei myöskään pidetä yleiseltä kannalta merkittävän asian käsittelemiseksi esitettyä ilmaisua, jos sen esittäminen, huomioon ottaen sen sisältö, toisten oikeudet ja muut olosuhteet, ei selvästi ylitä sitä, mitä voidaan pitää hyväksyttävänä.

 

Kunnianloukkaus (RL 24:9-10)

Joka

1) esittää toisesta valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, taikka

2) muuten kuin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla halventaa toista,

on tuomittava kunnianloukkauksesta sakkoon.

Kunnianloukkauksesta tuomitaan myös se, joka esittää kuolleesta henkilöstä valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko on omiaan aiheuttamaan kärsimystä ihmiselle, jolle vainaja oli erityisen läheinen.

Edellä 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettuna kunnianloukkauksena ei pidetä arvostelua, joka kohdistuu toisen menettelyyn politiikassa, elinkeinoelämässä, julkisessa virassa tai tehtävässä, tieteessä, taiteessa taikka näihin rinnastettavassa julkisessa toiminnassa ja joka ei selvästi ylitä sitä, mitä voidaan pitää hyväksyttävänä.

Kunnianloukkauksena ei myöskään pidetä yleiseltä kannalta merkittävän asian käsittelemiseksi esitettyä ilmaisua, jos sen esittäminen, huomioon ottaen sen sisältö, toisten oikeudet ja muut olosuhteet, ei selvästi ylitä sitä, mitä voidaan pitää hyväksyttävänä.

Laiton uhkaus (RL 25:7)

Joka nostaa aseen toista vastaan tai muulla tavoin uhkaa toista rikoksella sellaisissa olosuhteissa, että uhatulla on perusteltu syy omasta tai toisen puolesta pelätä henkilökohtaisen turvallisuuden tai omaisuuden olevan vakavassa vaarassa, on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, laittomasta uhkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

Vainoaminen RL 25:7a

Joka toistuvasti uhkaa, seuraa, tarkkailee, ottaa yhteyttä tai muuten näihin rinnastettavalla tavalla oikeudettomasti vainoaa toista siten, että se on omiaan aiheuttamaan vainotussa pelkoa tai ahdistusta, on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä yhtä ankaraa tai ankarampaa rangaistusta, vainoamisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

Julkinen kehottaminen rikokseen (RL 17:1)

Joka joukkotiedotusvälinettä käyttäen tai julkisesti väkijoukossa taikka yleisesti tietoon saatetussa kirjoituksessa tai muussa esityksessä kehottaa tai houkuttelee rikoksen tekemiseen siten, että kehotus tai houkuttelu

1) aiheuttaa vaaran, että sellainen rikos tai sen rangaistava yritys tehdään, tai

2) muuten selvästi vaarantaa yleistä järjestystä tai turvallisuutta,

on tuomittava julkisesta kehottamisesta rikokseen sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

Jos kehottaminen tai houkutteleminen aiheuttaa sen, että rikos tai sen rangaistava yritys tehdään, sovelletaan mitä 5 luvussa säädetään osallisuudesta rikokseen.

Kiihottaminen kansanryhmää vastaan (RL 11:10 10a)

Joka asettaa yleisön saataville tai muutoin yleisön keskuuteen levittää tai pitää yleisön saatavilla tiedon, mielipiteen tai muun viestin, jossa uhataan, panetellaan tai solvataan jotakin ryhmää rodun, ihonvärin, syntyperän, kansallisen tai etnisen alkuperän, uskonnon tai vakaumuksen, seksuaalisen suuntautumisen tai vammaisuuden perusteella taikka niihin rinnastettavalla muulla perusteella, on tuomittava kiihottamisesta kansanryhmää vastaan sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

[Soveltuu enimmäkseen esim. etnisiin ja uskonnollisiin, ei esim. poliittisiin ryhmiin.]

Syrjintä (RL 11:11)

Joka elinkeinotoiminnassa, ammatin harjoittamisessa, yleisönpalvelussa, virkatoiminnassa tai muussa julkisessa tehtävässä taikka julkista tilaisuutta tai yleistä kokousta järjestettäessä ilman hyväksyttävää syytä

1) ei palvele jotakuta yleisesti noudatettavilla ehdoilla,

2) kieltäytyy päästämästä jotakuta tilaisuuteen tai kokoukseen tai poistaa hänet sieltä taikka

3) asettaa jonkun ilmeisen eriarvoiseen tai muita olennaisesti huonompaan asemaan

rodun, kansallisen tai etnisen alkuperän, ihonvärin, kielen, sukupuolen, iän, perhesuhteiden, sukupuolisen suuntautumisen, perimän, vammaisuuden tai terveydentilan taikka uskonnon, yhteiskunnallisen mielipiteen, poliittisen tai ammatillisen toiminnan tai muun näihin rinnastettavan seikan perusteella, on tuomittava, jollei teko ole rangaistava työsyrjintänä tai kiskonnantapaisena työsyrjintänä, syrjinnästä sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

Mediaan liittyvää lainsäädäntöä

Vastineoikeus (Sananvapauslaki 8 §)

Yksityisellä henkilöllä, jolla on perusteltu syy katsoa aikakautisessa julkaisussa, verkkojulkaisussa tai niihin rinnastettavassa, toistuvasti lähetettävässä ohjelmassa esitetyn viestin loukkaavan itseään, on oikeus saada vastine julkaistuksi samassa julkaisussa tai ohjelmassa.

Oikaisuoikeus (Sananvapauslaki 9 §)

Yksityisellä henkilöllä, yhteisöllä ja säätiöllä sekä viranomaisella on oikeus saada aikakautisessa julkaisussa, verkkojulkaisussa tai ohjelmassa esitetty itseään tai toimintaansa koskeva virheellinen tieto oikaistuksi samassa julkaisussa tai asianomaisen ohjelmatoiminnan harjoittajan ohjelmassa, jollei tiedon oikaiseminen virheen vähäisyyden vuoksi ole ilmeisen tarpeetonta.

Vastineen ja oikaisun julkaisemisvelvollisuus (Sananvapauslaki 10 §)

Vastaavan toimittajan on julkaistava vastine tai oikaisu maksutta ja ilman aiheetonta viivytystä asianmukaisessa laajuudessa ja samankaltaisella tavalla kuin vastine- tai oikaisuvaatimuksen perusteena oleva viesti.

Vastine tai oikaisu ei saa olla sisällöltään lainvastainen eikä loukkaava.
Vastaavan toimittajan on tarvittaessa avustettava vastineen teknisessä toteuttamisessa.

Vastine- ja oikaisuvaatimus (Sananvapauslaki 11 §)

Vastine- tai oikaisuvaatimus on esitettävä vastaavalle toimittajalle 14 päivän kuluessa vaatimuksen perusteena olevan viestin julkaisemisesta. Vaatimus on esitettävä kirjallisesti tai sähköisesti siten, että vaatimuksen sisältöä ei voida yksipuolisesti muuttaa ja että se säilyy osapuolten saatavilla.

Jollei vastine- tai oikaisuvaatimusta hyväksytä, vaatimuksen hylkäämisestä ja sen perusteista on ilmoitettava vaatimuksen esittäjälle seitsemän päivän kuluessa vaatimuksen vastaanottamisesta. Vaadittaessa hylkäämisen perusteet on ilmoitettava kirjallisesti. Vaatimuksen esittäjällä on oikeus saattaa kysymys vastine- tai oikaisuoikeuden edellytysten täyttymisestä kotipaikkansa tai Helsingin käräjäoikeuden käsiteltäväksi viimeistään 30 päivän kuluessa siitä, kun hän on saanut kirjallisesti tiedon vaatimuksensa hylkäämisen perusteista.

Määrätessään vastaavan toimittajan täyttämään tälle 10 §:ssä säädetyt velvollisuudet tuomioistuin voi asettaa velvoitteen tehosteeksi uhkasakon. Uhkasakon asettamista koskevaan tuomioistuimen päätökseen saa hakea erikseen muutosta valittamalla.

Muista myös:

Kantelu Julkisen sanan neuvostoon

Kuka tahansa voi tehdä Julkisen sanan neuvostolle kantelun hyvän journalistisen tavan rikkomisesta, eli käytännössä Journalistin ohjeiden vastaisesta journalismista. Käsittely on nopeaa, puolueetonta ja ilmaista.
https://www.jsn.fi/kantelun_ohjeet/

Journalistin ohjeet:
https://www.jsn.fi/journalistin_ohjeet/

Älä kantele heti. Jos kantelet esimerkiksi asiavirheestä, sinun pitää ensin olla yhteydessä tiedotusvälineeseen, esimerkiksi päätoimittajaan, ja pyytää tiedotusvälinettä korjaamaan menettelyään. Liitä kanteluusi tiedotusvälineen kanssa käymäsi kirjeenvaihto.

Kantele kuitenkin ajoissa. Neuvosto ei ota kantelua käsittelyyn, jos jutun julkaisemisesta on kulunut yli kolme kuukautta. Rajoitus koskee myös verkkojuttuja.

Varmista, kuuluuko tiedotusväline JSN:n itsesääntelyn piiriin. Journalistin ohjeisiin sitoutuneet mediat löytyvät täältä: http://www.jsn.fi/jsn/jsn/