Tärkeää tietoa D-vitamiinisuosituksista ja koronasta

 

Pelkäätpä koronaa tai et, kannattaa pitää huoli, että sinä ja kaikki aikuiset läheisesi syötte vähintään 100-200 mikrogrammaa D-vitamiinia päivittäin, ainakin talven yli. Siitä ei ole missään tapauksessa mitään haittaa, mutta sen sijaan hyödyt ovat lukuisat:

  • Riski sairastua korona- ja muihinkin ylähengitystievirusinfektioihin ja levittää niitä edelleen muille pienenee huomattavasti, kun ihmisellä on tarpeeksi korkeat D-vitamiinitasot (1) (2)
  • Sairastuessakin oireet ovat todennäköisesti lievemmät kuin matalan D-vitamiinipitoisuuden omaavilla ihmisillä (1)
  • 100 mikrogramman päivittäinen annos on tutkitusti turvallinen aikuisille; monien tutkimusten mukaan jopa 250 mikrogrammaa on vielä turvallinen päiväannos, kun vasta yli 1000 mikrogrammaa on todettu olevan pitkäkestoisessa käytössä haitallinen alkamalla mm. kerryttää kalkkia munuaisiin (3) (4)
  • Suomalaiset ovat tunnettuja matalista D-vitamiinitasoista väestötasolla; virallinen suositus on tällä hetkellä 10 mikrogrammaa päivässä, mutta se on useiden asiantuntijoiden mukaan aivan liian alhainen määrä edes välttävien tasojen ylläpitämiseen varsinkin talvella. Vain noin joka kuudennella suomalaisella veren D-vitamiinitasot ovat edes suositusten mukaisella välttävällä tasolla (5)
  • D-vitamiinin puutos on yhdistetty lukuisiin sairauksiin, kuten infektioihin, diabetekseen, syöpään, verenkiertotauteihin ja hermoston rappeumatauteihin (6)
  • D-vitamiini on halpa ja luonnollinen lääke monien sairauksien ennaltaehkäisyyn sekä terveyden ylläpitämiseen.

Tutkimustietojen valossa aivan jokaisen kannattaa siis huolehtia omasta ja läheistensä riittävästä D-vitamiinin saannista: se on pieni teko yksittäiselle kansalaiselle, mutta suuri teko yhteiskunnallisesti ja auttaisi myös koronatilanteen rauhoittamisessa. Mainittakoon vielä muutoinkin terveellisten elämäntapojen suuri merkitys luonnollisen vastustuskyvyn ylläpidossa, ja että D-vitamiinilisät kannattaa nauttia yleensä ottaen ruokailun yhteydessä parhaan imeytyvyyden takaamiseksi. Lapsille suositeltu D-vitamiinin saantiannos on luonnollisesti pienempi kuin aikuisille. Jokainen voi käydä mittauttamassa omat D-vitamiiniarvonsa verikokeella, testin hinta on yleensä muutamia kymmeniä euroja.

(Tutkimusten lisäksi allekirjoittaneen vähän reilu kolmekymppisen suomalaismiehen omakohtainen kokemus: kävin viitisen vuotta sitten keväällä mittauttamassa D-vitamiinitasoni, kun olin edeltävän talven ajan syönyt sitä päivittäin n. 100-250 mikrogrammaa. Tulokseksi tuli 78 nmol/l, kun suomalaisten viitearvot ovat välillä 40-80 nmol/l, suositusten mukaan sen tulisi olla vähintään yli 75 nmol/l, ja luonnollisessa auringonvalossa oleskelevien viitearvot ovat välillä 100-200 nmol/l. Olen sittemminkin syönyt 100-200 mikrogrammaa talvisin päivittäin, enkä ole juurikaan sairastellut.)

– Tuukka L

 

Viitteet:

1) D-vitamiinia tarvitaan normaaliin immuunipuolustukseen. Uudet lumekontrolloidut tutkimukset ovat osoittaneet, että vaikeaan D-vitamiinin puutokseen (veren kalsidioli alle 25 nmol/l) liittyy suurentunut ylähengitystieinfektioiden riski. Havainnoivat väestötutkimukset viittaavat siihen, että infektioriski voi olla suurentunut jo alle 75 nmol/l pitoisuudella. Myös koronavirusinfektioon sairastumisen riskin on todettu olleen suurempi niillä, joiden veren kalsidiolipitoisuus oli alle 50 tai 75 nmol/l. Lisäksi on viitteitä siitä, että vaikean, tehohoitoa vaativan koronainfektion vaara on suurempi, jos veren D-vitamiinipitoisuus on matala.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01044#s5

2) Conclusions: Vitamin D supplementation was safe and it protected against acute respiratory tract infection overall. Patients who were very vitamin D deficient and those not receiving bolus doses experienced the most benefit. (Johtopäätökset: D-vitamiinin nauttiminen lisäravinteena oli turvallista, ja se yleisesti kasvatti suojaa akuutteja ylähengitystieinfektioita vastaan. Potilaat, joilla oli suuri D-vitamiinivajaus ja jotka eivät aiemmin syöneet D-vitamiinilisiä, kokivat suurimmat terveydelliset hyödyt.)
https://www.bmj.com/content/356/bmj.i6583

(3) Tämän hetken käsityksen mukaan 100 mikrog on aikuisten turvallisen päiväannoksen yläraja. Uusimpien tietojen perusteella tätäkin suurempi annos (125 mikrog) on turvallinen ja joskus tarpeen.
D-vitamiinin annoksen määrittämisessä tulisi ottaa huomioon yksilöllinen tarve, kuten veren kalsidiolin taso ennen talvikautta, suuri painoindeksi (kalsidiolin saatavuus alentunut elimistössä), korkea ikä (alentunut ihon tuotanto, lisääntynyt tarve) ja auringonvalon saanti (etelänmatkat, solarium, pukeutuminen, ihonväri).
Veren D-vitamiinin (kalsidiolin) pitoisuuksia tulisi mitata enemmän ja suomalaisten viitearvojen (40–80 nmol/l) sijaan tulisi korostaa tavoitearvoa ainakin yli 75 nmol/l perustuen luonnollisessa auringonvalossa oleskelevien tasoon (100–200 nmol/l).
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01044#s12

(4) Taking 60,000 international units (IU) (= 1500 mikrogrammaa) a day of vitamin D for several months has been shown to cause toxicity. This level is many times higher than the U.S. Recommended Dietary Allowance (RDA) for most adults of 600 IU (= 15 mikrogrammaa) of vitamin D a day. https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/expert-answers/vitamin-d-toxicity/faq-20058108

(5) Suomalaisissa tutkimuksissa on osoitettu, että D-vitamiinin puutos on hiukan yleisempää naisilla kuin miehillä ja vain noin joka kuudennella suomalaisella veripitoisuus on luuston terveyden kannalta riittävä (yli 75-80 nmol/l).
https://www.mehilainen.fi/hyvinvointi/d-vitamiini

(6) Useissa hoitotutkimuksissa D-vitamiinin lisäanto (20–25 mikrog/vrk) esti ikääntyneiden luiden haurastumista (osteoporoosia) ja siihen liittyviä luunmurtumia, mutta annoksella 10 mikrog/vrk ei ollut vaikutusta. Luukadon lisäksi D-vitamiinin puutos on yhdistetty lukuisiin sairauksiin, kuten infektioihin, diabetekseen, syöpään, verenkiertotauteihin ja hermoston rappeumatauteihin. D-vitamiinia tutkitaan parhaillaan MS-taudin tukihoitona.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01044#s6